På markedet kan du handle alt fra små, gule kyllinger til spisepinner. (Foto:  Charlotte Sverdrup)

Nord til sør i Vietnam

God tid er gull for den som er interessert i å dykke ned i Vietnams brokete historie, spennende smaker og store variasjoner mellom ulike landsdeler.

Vietnam er langstrakt med 172 mil i toglinje mellom Hanoi i nord og Ho Chi Minh-byen i sør. The Reunification Line som snirkler seg gjennom landet, symboliserer gjenforeningen mellom nord og sør i 1975. Toget holder en gjennomsnittlig fart på 50 km/t. Den virkelige gjenforeningen går enda saktere.

Hanoi

Hovedstaden Hanoi er fullpakket av støv, trafikk og støy. Fotgjengere, syklister, mopedister, bussjåfører og bilister kjemper om den samme plassen i de mange gatene. Det er et krevende sted, men ikke la deg skremme av mylderet på bakkeplan. For det finnes også flere rolige oaser rundt i byen, og mange muligheter for å studere det myldrende kaoset ovenfra.

Hanoi ble kontinuerlig bombet av amerikanerne under hele krigen, og oppbyggingen har vært vanskelig. Et særlig viktig bombe-mål var den nå 1682 meter lange Long Bien broen over Den røde elv. Den var et status-symbol og sikret det franske kolonistyret strategisk viktig kontroll over Nord-Vietnam, mens gjenoppbyggingen er et tegn på innbyggernes utholdenhet og styrke.

Gamlebyen

De senere årene har Hanoi opplevd en veldig vekst i turisme, spesielt i gamlebyen. Bydelen bør oppleves. Moderne kaffebarer og neon-skilt trenges sammen med verksteder, suppekjøkken, templer og små stoler og bord der folk skåler i det lokalt bryggede Bia Hoi mens de spiser fra boller fulle av sterke smaker.

Hoan Kiem-sjøen og Litteraturtemplet er to litt roligere steder i byen. Gå en tur rundt førstnevnte ved morgengry og se joggere, yogier og dansere utøve sine morgenaktiviteter. Besøk det ærverdige tempel-området om ettermiddagen. Det er et nydelig kompleks med hager og hus som ble grunnlagt i 1070 som et sted for de lærde. For innsikt om landets ikoniske leder, Ho Chi Minh, besøk mausoleet der besøkende fra hele landet samles for å vise sin respekt for den revolusjonære statslederen, som regnes som grunnleggeren av det moderne Vietnam.

Byen ved havet

Hoi an byr på store kontraster til Hanoi. Den lille byen ved havet er rolig, rik på hyggelig atmosfære, deilig mat og skreddere i alle prisklasser og kvaliteter. Gamlebyen her består av en enorm samling hus i alle nyanser av gult, lanterner i alle verdens farger, bougainvilleaer på hvert hushjørne, kinesiske templer og te-hus. På andre siden av elven, på Cam Nam-øyen, har tiden stått stille i flere tiår. Hvis du vil oppleve landsbygd på sykkel, er dette et bra sted.

Hoi An hadde gjennom 400 år status som en av Sørøst-Asias største handlesporter og ble berømt for silke, papir, porselen og krydder. I dag preges sentrum av det travle markedet du ikke kan unngå å støte på. Her utføres raske handler med grønnsaker, frukt og fjærkre og du vil stadig høre «you buy something?» ropt etter deg.

Kinesere

Det bor mange etniske kinesere i Vietnam og den kinesiske arven kommer til syne over alt i byen. Det som tidligere var rådhuset, Assembly Hall of the Fujian Chinese Congregation, fungerer nå som tempel og er godt besøkt av både turister og lokale. Blandet med arven etter det franske styret, er Hoi An en smeltedigel mellom øst og vest, nord og sør, i utseende, smak og språk.

I byen som frem til 1975 het Saigon, Ho Chi Minh City – HCMC - møter du høyere skyskrapere, flere mopeder, mer orden i gatene og flottere hoteller enn i Hanoi. Fra luksusbutikker til alt-mulig-markeder, det føles som å være i et helt annet land enn hovedstaden, selv om byene er omtrent like store.

En fransk servitør på et spisested nær elven kan fortelle at befolkningen her benekter at de er kapitalister, men store drypp av motsatsen til kommunismen synes over alt. Capsen med rød stjerne som du finner på hodet til sjåførene i nord, er byttet ut med skinnende hjelmer her i sør. Nesten like vanskelig som det er for vietnamesere som flyktet under og etter krigen å returnere til hjemlandet, er det for sør-vietnamesere å få jobb i nord.

Amerikakrigen

Et besøk på War Remnant Museum er nesten obligatorisk. Der vises Amerikakrigen – som det kalles i denne delen av verden, sine grusomheter over flere etasjer. Mange staselige bygg har overlevd historien.

I bydelen Gamle Saigon kan du besøke Majestic Hotel som var rekvirert av Japan under første verdenskrig, Caravelle Hotel som huset utenlandsk presse under Amerikakrigen, og Continental som huset pressen under den Anti-Franske Motstandskrigen.

Ettermiddagssolen bør oppleves fra en av byens takterrasser. Rundt halv fem får byen et pastellfarget skjær, helt ulikt det intense neon-kjøret nede på bakkeplan. Oppe i høyden er det også friskere luft og roligere tempo enn blant de påtrengende mopedene som myldrer i gatene.

Vietnam lokker stadig flere turister med vakker natur, travle byer, et vennligsinnet folk og en kystlinje full av herlige strender. Sett av tid til å ta det rolig, og du har mange fine opplevelser i vente.