Eli Kjeverud og  Liv Hågensen

Høsttur

Åsbygda Pensjonistforening

hadde to dagers høsttur.  Det var en fin gjeng av 65 pensjonister som var i farta allerede fra kl 0720 med kursen mot Anna og Gjermund Eggen i Engerdal.  Vi var visstnok noen av de siste 70.000 ”kaffegjester” de har hatt.  Alikevel ble vi ønsket varmt velkomne og Anna og Gjermund åpnet sitt hjem for oss.  Det smakte med god kaffe og gode kaker.  Gjermund ble med oss i bussen videre til Engerdal Kommunehus der premiesamlingen er utstilt.  Han delte sin opplevelse med oss, den unike store skikarrieren på godt og ondt.  Det var en begivenhetsrik formiddag i møtet med Anna og Gjermund Eggen.

Turen videre gikk til Idre for formiddagsmat og litt Harryhandel.  Derfra gjennom skisportsentere og Sør Sameområder.  Endelig kom vi til Vauldalen Fjellhotell (ca fire mil øst for Røros).

Stedet er unikt med et vertskap med oppriktig hjertevarme og omsorg.  Rommene er enkelt utstyrt, men det er rent og ryddig over alt. Maten, med mest lokale råvarer, er ualminnelig god og en opplevelse i seg selv.  Vi fikk servert tre retters middag i ei tømmerkoie med stearinlys og åpent ildsted som belysning, ingen strømtilkobling der. Hestskyss, fullmånegløtt, vakker sang og musikk av Odd Sundt, diktlesning, nydelige høstfarger i naturen og til og med solskinn.  Vi kunne gjerne ha vært der lengre.

Etter en svært god frokost reiste vi til Røros og hjem til Stangebygda avbrutt med benstrekk og påfyll med mat.

Det virket som alle hadde det fint og et godt samvær med hverandre.