Deltagerne fra Tolga samlet foran bussen på parkeringsplassen ved Verdens Ende på Tjøme

Tolga pensjonistforening på tur til Telemark

Sammen med Os pensjonistforening var vi på  tur til Telemark 23. - 26. mai 2017.
Turen var opplagt fra turoperatør Hit og Dit med Kjell Håvard Vangen som sjåfør og samboer Berit som guide.

Tirsdag 23. mai  møtte vi opp ved Tolga Skysstasjon. Litt før kl 08 ankommer bussen fra Os. Litt etter er 43 forventningsfulle pensjonister fra Os og Tolga på tur sørover. Etter en kaffestopp ved Tiuren på Koppang fortsatte turen videre mot svenskegrensen og Strømstad i strålende vær. Der venter Color lines ferge som tar oss med videre over til Sandefjord. Ombord nyter vi en fremragende  buffetmiddag og det er også anledning til taxfree shopping ombord. Etter ankomst i Sandefjord tar bussen oss videre til Quality Hotel Klubben i Tønsberg hvor vi bodde i 3 netter.

Onsdag gjør vi oss bedre kjent i Vestfold. Etter en god frokost kjørerKjell Håvard oss mot Nøtterøy og Verdens Ende på Tjøme. Her har vi en stopp og går og beundrer den fine naturen. Vi er også innom Åsgårdstrand før vi vender tilbake til hotellet.  Vi avslutter dagen med en god middag på hotellet.

Torsdag settes kursen for Telemark . Vi kjører om Kongsberg og videre over til Notodden. Etter en pause der fortsetter vi ned mot Lunde hvor gamle ærverdige M/S Henrik Ibsen venter på oss for å ta oss nedover Telemarkskanalen til Ulefoss. Ombord nyter vi en herlig lunsj og beundrer det vakre og særegne landskapet langs kanalen. Ved Ulefoss venter Kjell Håvard med bussen og tar oss trygt tilbake til hotellet og middag.

Fredag etter frokost er det tid for å bevege seg på hjemvegen via Hadeland Glassverk. Her fikk vi omvisning med prosessen på glassverket og lunsj. Det ble også tid å handle . Deretter gikk turen over Venabygdsfjellet og tilbake til Tolga og Os.

Vi vil rette en stor takk til turkommiteene for deres innsats for å få til turen.  Vi vil også takke Kjell Håvard og Berit for en trygg og strålende tur med ypperlig guiding og bestandig fint tilrettelagt.